I Norden görs cirka hälften av alla annonsköp via en programmatisk annonsplattform och programmatisk annonsering. Denna siffra ser bara ut att öka dessutom! I USA och Storbritannien är denna siffran ännu högre – hela 80% av alla digitala annonsköp sker via en programmatisk plattform. Hur kommer det sig att programmatiska annonsköp är så framgångsrikt?
5 fördelar med Programmatisk annonsering
- Träffsäkerheten – Ett utav de viktigaste skälen till att faktiskt använda sig av en programmatisk plattform och programmatisk annonsering när du köper annonsplats är träffsäkerheten. Chansen för att din annons ska hamna just framför din målgrupps ögon är så mycket större än om det sker via traditionell digital annonsering. Detta är möjligt för att data, såsom användarnas beteenden, samlas under en lång tid och det är utifrån den datan man riktar sin annonsering. Och med beteenden menar vi inte bara “vanliga” målgruppinställningar. Med hjälp av små textfiler som finns i cookies är det möjligt att samla exempelvis vilken musik du lyssnar på och/eller vilka recept du söker på etc.
- Priset – Du som annonsör kommer aldrig betala mer än du behöver för annonsplatsen. Så klart, så ska du betala för själva platsen att ha din annons på och programmatic-företaget ska också ha betalt, men priset avgörs ju via en automatisk digital budgivning där algoritmerna analyserar fram relevant pris för respektive annons. Och detta blir inte bara billigare för sig, utan sparar även mycket tid, och tid är pengar.
- Optimal optimering – Eftersom att allt sker i realtid kan man följa sin annons och användarnas reaktioner (eller icke reaktioner) kring annonsen. Utifrån reaktionerna kan man då göra ändringar i realtid. Exempelvis; ändra målgrupp, ändra geografiskt läge eller göra andra justeringar.
- Omfång – När du köper annonser på det traditionella digitala sättet gör du det genom att du köper en plats på en eller flera webbsidor. Det gör du inte när du köper annonser med hjälp programmatiska plattformar, utan då avgörs din annonsplats utifrån var din målgrupp befinner sig.
- Misstag – Vi alla är människor, människor gör misstag. Vi kan så klart alltid rätta till misstag och lösa de flesta problem. Men en robot gör däremot sällan fel och om den gör det – kan det lösas på millisekunder. Att låta en programmatisk robot fixa annonseringen minskar alltså risken för misstag. Annonseringen sker nu inte heller baserat på din intuition utan den baseras endast på data.
Så, är programmatisk annonsering något att investera i?
Det vet du nog redan svaret på själv – Ja, självklart! Att ta hjälp av en programmatisk plattform när ni ska köpa annonsplatser är verkligen att rekommendera. Inte nog med alla ovanstående fördelar, det är även de dominerande sättet att köpa annonsplatser på. Och det blir allt fler och fler som hakar på trenden.
Kontakta oss om du behöver hjälp att komma i gång eller bara har andra funderingar!