Den omfattande spridningen
Trots att räckvidd såklart är viktigt, för det är det verkligen, så är en influencers spridning större än så. Att bara tala om räckvidd är en förenkling av det hela. Räckvidd är mer lämpligt att tala om när man berör traditionell annonsering men när det kommer till en influencers räckvidd och spridning är det mer komplext. Som vi talat om i tidigare artiklar har influencern byggt en stark relation över tid med sina följare. En relation som närmast går att likna vid en vänskap. Och den vänskapen har ett högre värde än bara en räckvidd. Vill du förstå vad vi pratar om? Kika på: Influencer marketing – därför fungerar det!Ett koncept till en slutgiltig produkt
Genom att använda sig av en influencer anställer du i princip en extremt nischad contentbyrå. Eftersom influencern själv är expert på sina följare är hen också själv det perfekta valet för att utveckla idén och konceptet för kampanjen. När vi jämför med en nischad contentbyrå menar vi att du, när du anlitar en influencer, betalar för allt från konceptutveckling till en färdig produktion av en expert.
Reklamlänkar
Reklamlänkar, eller så kallade adlinks, är inte samma sak som att samarbeta med en influencer. När du samarbetar med en influencer sker arbete gemensamt och personen representerar ditt varumärke och får en ersättning för det. En adlink är länk som influencern kan posta i sina kanaler och när man klickar på den länken får influencern betalt. Varje klick brukar vara värt några öre och den länkar då direkt till en produkt eller tjänst.
Associationsvärdet
Slutligen så betalar du även för ett associationsvärde. Denna boll brukar vara knepigare att prata med vissa aktörer om. Det är nämligen svårare att förstå hur man ska mäta det (men mer om det en annan gång). Men, att associeras med rätt influencer är ett otroligt kostnadseffektivt sätt att bygga varumärke och goodwill på. Det betyder nämligen att influencerns värderingar, förtroende och image överförs på dig som annonsör.