Inom influencer marketing är och har ambassadörskap varit ett hett ämne länge nu. Därför tänkte vi passa på att i den här artikeln reda ut alla frågor kring ambassadörskap och även berätta för er vilka fördelar det finns med att använda sig av det!
Till att börja med så skulle nog många påstå att all influencer marketing är någon typ av ambassadörskap. Och det är inte helt osant.
Men, när vi pratar om det i den här artikeln och i branschen syftar vi till ett långvarigt samarbete mellan en influencer och ett varumärke som löper under minst sex månader. Dessutom innefattar det samarbetet en exklusivitet som inte andra samarbeten nödvändigtvis gör. Men mer om det här nedanför!
En ambassadör förmänskligar ditt varumärke
Genom att hitta en influencer som står för samma värderingar som ditt företag och vars följare representerar din målgrupp får du en möjlighet att förmänskliga ditt varumärke. Ännu mer om influencern är branschspecifik.
Detta är väldigt förenklat men bara för att ge ett exempel kan du välja en fotbollsspelare om du ska säljer fotbollsskor och så vidare. Under den tiden kan inte influencern heller representera något annat fotbollsmärke.
Det är kostnadseffektivt
Om du jämför ett kortsiktigt samarbete tillsammans med en influencer med ett ambassadörskap kommer du att märka ganska snabbt att det är kostnadseffektivt.
Framförallt om du vill bygga ditt varumärke över tid. Men även eftersom det under en längre tid byggs upp ett starkt band mellan influencern och ditt varumärke.
Det betyder att personen kommer att associeras med ditt företag lång tid framöver. Troligtvis mycket längre än själva ambassadörskapet löper.
Du får resultat men kan luta dig tillbaka
En av de saker vi brukar tala om när det kommer till ambassadörskap och även influencer marketing i stort är att lita på influencerns egna instinkter. När du arbetar med en influencer så länge som ett ambassadörskap innebär kommer ni att lära känna varandra väldigt bra.
Det betyder att en större tillit kommer att byggas upp och du kommer att kunna lita på att influencern vet vad hen ska göra och du kan släppa kontrollen och luta dig tillbaka.
Du kan använda ambassadörskap både för att driva försäljning och bygga varumärke
Vi brukar alltid prata om att du ska utforska influencers utifrån ditt företags egna värderingar. Det som ni vill förmedla måste stämma överens med vad influencern förmedlar eftersom ni på det sättet bygger ert varumärke.
Ambassadörskap brukar lyftas som ett fördelaktigt alternativ om man vill just bygga varumärke över tid. Men, genom att välja en influencer med en hög konverteringsgrad inom just din bransch kan du driva snabb försäljning också.
Det finns alltså en hel del fördelar med ett ambassadörskap. Speciellt fördelaktigt är det för dig som har ett större behov av trygghet. Är tillit viktigt för dig är ett ambassadörskap helt klart ett bra val.
Det betyder inte att tillit inte finns i alla typer av samarbeten men ett ambassadörskap kräver en närmare relation och skapar därmed förutsättningar för en större trygghet.
Vill du också komma igång med Ambassadörskap och Influencer marketing? Kontakta oss här!