Efter en period av strategisk fokusering står det digitala mediebolaget ProAd redo för nästa steg i sin utveckling. Bolagets grundare och huvudägare Michael Wictor tar åter plats som VD, samtidigt som entreprenören Olov Lindberg, känd för att ha grundat och sålt Flygresor.se och idag delaktig i Flightradar24, går in som ny delägare och styrelseledamot.
Michael Wictor grundade ProAd 2006 och har sedan dess byggt upp ett bolag som samarbetar med några av Sveriges största digitala profiler inom mat, bakning, gaming och träning/hälsa. Under åren har ProAd utvecklat två starka affärsben: influencer marketing och programmatisk annonsering.
– Vi har lagt en period på att skala ner och fokusera på det som verkligen är viktigt. Det gör att vi står starkare idag och kan börja blicka framåt igen. Nya satsningar är redan på plats, så andra halvan av året ser riktigt lovande ut – och 2026 kan vi ta nästa stora steg, säger Michael Wictor.

Magnus Noord lämnar nu rollen som VD efter åtta år där bolaget har vuxit, förädlats och tagit viktiga steg framåt. Han kommer framöver att engagera sig i bolaget Topvisible, där han också är en av grundarna.
– Det känns helt rätt för mig att lämna över nu. Jag har haft åtta fantastiska år på ProAd och fått vara med på en otrolig resa. Jag har uppnått det jag ville och tajmingen är perfekt för Micke att kliva in igen. Bolaget är i ett väldigt spännande läge. Vi skiljs åt som bästa vänner, säger Magnus Noord.
I samband med förändringen genomförs en nyemission där Olov Lindberg går in som ny delägare. Han har följt ProAd på nära håll i snart två decennier och var en av bolagets allra första kunder redan 2006.
– Jag har alltid känt ett stort förtroende för ProAd-teamet. Med nästan 20 år i branschen har de byggt upp en stor kompetens och ett fint erbjudande. Det ska bli spännande att se vad vi kan göra tillsammans, säger Olov Lindberg.

Med ett stärkt erbjudande, ett förnyat ledarskap och en ny stark delägare ser ProAd nu fram emot nästa kapitel.