Så får du ökad räckvidd på inlägg med synlighet i sökmotorer
Sedan den 10 juli 2025 indexerar Google och andra sökmotorer automatiskt innehåll från offentliga, professionella Instagramkonton där innehavaren för närvarande är över 18 år, vilket innebär att inlägg, Reels, karuseller, bilder och captions nu kan synas i sökresultaten. Tidigare har denna funktion bara varit tillgänglig vid aktivt val av kontoinnehavaren i konto-inställningarna.
Synligheten i sökmotorerna innebär en större möjlighet för ökad räckvidd och långsiktigt värde av innehållet för både kreatörer och företag men det ställer samtidigt högre krav på rätt optimering av caption med anpassad SEO, alt-text och hashtags.
Här är några tips för att optimera inlägg för indexering:
➡️Skriv innehållsrika captions med nyckelord som folk faktiskt söker på.
➡️Använd naturliga sökfraser och svara på frågor konsumenter har (“hur väljer man rätt …”, “vilken passar bäst för …”).
➡️En storytelling med tydlig sökintention – tänk “det här vill någon söka efter”.
➡️Lägg in alt-text på bilder med relevanta produktnamn och användningsområden – inte bara för tillgänglighet utan även SEO.
➡️Använd plats-taggar när det är relevant (t.ex. café, stad, land).
➡️Ha relevanta hashtags (inte bara trendiga, utan sökbara och nischade).
➡️Skapa innehåll som folk kan söka på även månader senare, till exempel recept och guider.
Kontakta oss på ProAd om du vill ha hjälp med att effektivisera din kampanj.