Hon drivs av inspiration och måste ladda batterierna och varva upp ordentligt innan varje inspelning för att inte prestationsångesten ska slå till.
Häng med hem till vår kreatör Helena Lyth när hon skapar innehåll till sina sociala kanaler.


Köket i funkishuset från 30-talet badar i solljus denna klara och friska måndagsmorgon i slutet av september när Helena Lyth bjuder in till sitt hem i Bromma. Det är i köket som de flesta av hennes inlägg spelas in där tillåtande arbetsytor, ett rejält matbord och bra ljusinsläpp skapar perfekta förutsättningar för kreativitet och skapande.
Det är mycket som ska fixas innan hon kan trycka på inspelningsknappen. En blomsterbukett med passade färger, som placeras på bordet, sätts ihop och köksbänken i bakgrunden dekoreras med fler inredningsdetaljer för att få rätt stämning.
Arbetet med att spela in och producera innehåll är en process och hon måste marinera saker innan hon kan sätta i gång.
– Jag är känslostyrd och luststyrd och jag tror att mina följare är det också, säger Helena.

Den här dagen när ProAd är på besök ska det skapas både vinröda servettringar i satintyg och bivaxljus i olika, höstliga färger till ett kommande sponsrat inlägg på hennes Instagram-konto. Helena riggar stativet till mobiltelefonen, som ska agera filmkamera men även användas till stillbilderna, och lägger ut allt material som ska användas på bordet. I en påse gömmer sig fler saker som också ska vara med i den slutgiltiga filmen.
Tanken är att det ska bli en vuxen Afternoon tea-dukning, med egenproducerade prylar, i samband med Halloween. Många av hennes inlägg har en stark koppling till högtider och säsong.

Hon gör allting själv, från inköp till att skapa tilltalande miljö och att både filma och fotografera samt allt efterarbete innan publicering.
Det har både en ekonomisk och en kreativ fördel att själv stå för både filmning och fotografering. Flexibiliteten blir större och hon kan vara mer spontan men det gör även att hon tvingas avbryta sitt arbete mitt i processen för att kolla om inspelningen blev bra. Helena trycker på vikten av en tydlig brief när det gäller sponsrade samarbeten.
– När det är ett samarbete utgår jag från att det är företagets produkt som ska vara hjälten och jag tänker alltid att det i slutändan ska bli ett konsumentköp så då är det ju fokus på det och sen försöka jag rama in produkten eller tjänsten i en så attraktiv miljö som möjligt. I och med att företagen investerar i mig, att jag ska prestera marknadsföring åt dem så vill jag att det ska vara så snyggt som möjligt och lägger ner lite mer energi på att det ska kännas tydligt.


Hur tid lägger du ner i snitt per inlägg?
– Den praktiska, fysiska tiden kan ju vara att jag filmar en dag eller som det jag gör nu som kommer vara över flera dagar i och med att det är så många saker som ska skapas, bakas och lagas så den praktiska faktiska tiden är då kanske en och en halv till två dagar med filmning.
Mycket av arbetet sker dock innan det är dags att börja spela in. En stor del av förberedelser är att komma på idéerna och att göra research. Vad är det som gäller just nu? Vad inspirerar folk just nu?
– Jag skulle aldrig bara visa upp en produkt och säga ”köp den här” för det är inte inspirerande tycker jag. Jag gillar inte sådant själv, jag vill göra material som jag själv blir inspirerad av.
Hon upplever inte att det är brainstormingen som tar mest tid även om så är fallet.
– Jag kan ägna mig åt det när jag sitter på tunnelbanan, under frukosten eller när jag sitter med telefon och scrollar. Sen är det en uppladdning, jag får lätt prestationsångest, och ju mer jag har förberett mig desto mindre prestationsångest får jag. Så jag behöver verkligen ladda upp i det här.
En stor utmaning med att arbeta som influencer och kreatör på sociala medier i samband med sponsrade inlägg upplever hon vara att leva upp till förväntningarna när det gäller resultatet av samarbetet.
– Det är en ganska jobbig situation att leva med på sin arbetsplats att man aldrig vet om det man gör blir bra eller inte.

Helena Lyth började jobba inom reklambranschen i början av 90-talet men sa upp sig 2015 och startade sin egen blogg två år senare. Då hade hon redan fem års erfarenhet från andra sajter. Hennes andra sociala kanaler följde strax efter och i dag har hon närmare 93 000 följare på Instagram. Även om hon stöter på fördomar när det gäller hennes yrke så tycker Helena att det också finns många positiva saker.
– Den här branschen är fylld av fantastiska kreatörer och jag kommer från reklambranschen som varit väldigt mansdominerad men den här världen är väldigt kvinnodominerad och det är så många tjejer och kvinnor som kanske aldrig haft tankar på att starta företag men som gjort det och det är banne mig en folkrörelse. Det tycker jag man borde prata mer om. När jag växte upp som tonåring så var det ingen som sa ”du kan starta företag Helena” utan det var ”var ska du få jobb någonstans?” Nu är det många som säger att de ska bli youtuber, influencer eller gamer och det betyder ju att de tänker starta eget företag och det är banne mig coolt!

Tillbaka till inspelningen av servettringarna och bivaxljusen. Plötsligt går hon iväg från köket och kommer tillbaka med ett vitt lakan som hon hänger upp i fönstret. Ljuset är inte längre så bra som hon vill ha det. Hela tiden finns det detaljer att tänka på.
– Det är ett himla sjå med det mest, säger Helena och skrattar.