Vart tar din mediebudget vägen egentligen?

En bild på en man som sitter i kostym och knappar på sin laptop framför sig. I luften framför honom visas massa symboler på miniräknare, dollartecken med mera för att visa på att han jobbar med budget.

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Mediebudgeten ser bra ut – men gör den jobbet?

Det är en fråga som alla marknadschefer, e-handlare och kommunikatörer borde ställa sig oftare. För trots att budgetplaneringen är fylld av mål, statistik och KPI:er, så är det inte alltid självklart vad våra investeringar faktiskt går till. Och kanske ännu viktigare – vad de ger tillbaka.

Influencer marketing ska vara effektivt. Det ska vara trovärdigt och det ska gå att förstå vad du och ditt företag faktiskt får för era pengar. Ändå ser vi gång på gång att pengarna fastnar i ett hav av mellanhänder, plattformar, byråer och analysverktyg innan något kreativt innehåll ens hunnit produceras.

När för många vill ha en bit av kakan

När varje led i processen tar sin del av kakan, är det lätt hänt att det som borde gå till själva innehållet i stället försvinner på vägen. Vad blir resultatet, kanske ni nu frågar er? Jo, kampanjer som ser stora ut på pappret, kan tappa sin effekt.🎯

Detta är tyvärr något som vi på ProAd ofta stöter på. Och det var också temat för en debattartikel i Resumé som vår vd, Magnus Noord, nyligen skrev om. Där lyfter han vikten av att ställa rätt frågor som:
👉 Bidrar varje del i kedjan med verkligt värde – eller skapas friktion som kostar mer än det smakar?

En bild ovanifrån ett bord med människor som sitter runt ett bord fullt av papper, datorer och kaffe. Papprerna visar bilder på bland annat statistik.

Effekt handlar om mer än räckvidd

Det handlar inte om att förenkla ledet i processen för sakens skull – utan om att optimera för effekt. Att säkerställa att mer av budgeten faktiskt går till det som syns, engagerar och påverkar.

Vi på ProAd vet att influencer marketing fungerar – när den görs med rätt fokus. Det handlar om att skapa samarbeten som bygger på tydlig strategi, sunda investeringar och förtroende åt båda håll. Först då uppstår värdet – för varumärket, för kreatören och för målgruppen.⭐

Är du nyfiken på Magnus resonemang? Läs hela artikeln här: Vart tar egentligen din mediebudget vägen? – Resumé📖

Kontakt

Det finns smartare sätt att jobba. Låt oss prata om vad din mediebudget borde göra.💫 
Slå oss en signal, skicka ett DM eller boka en kaffe med oss – så kollar vi på möjligheterna. Vi gillar raka rör och tydliga resultat.👋

Utforska mer

En bild på en man som sitter i kostym och knappar på sin laptop framför sig. I luften framför honom visas massa symboler på miniräknare, dollartecken med mera för att visa på att han jobbar med budget.
INFLUENCER MARKETING

Vart tar din mediebudget vägen egentligen?

Mediebudgeten ser bra ut – men gör den jobbet? Det är en fråga som alla marknadschefer, e-handlare och kommunikatörer borde ställa sig oftare. För trots


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

En bild som visar en laptop där det står influencer.

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En bild som visar en laptop där det står influencer.