ProAd säger nej till dropshipping
Vad är dropshipping och varför är det problematiskt?
Dropshipping innebär att en återförsäljare säljer produkter utan att själv hålla något lager. Varorna skickas direkt från tillverkaren till kunden. Affärsmodellen ger möjlighet att snabbt sälja stora volymer, men dess baksidor är många.
Rapporter från organisationer som Kemikalieinspektionen och Greenpeace visar att dropshipping ofta är kopplat till ”ultra fast fashion”, en modell som bygger på extremt snabb tillverkning av billiga produkter under tveksamma arbetsförhållanden. Produkterna innehåller ofta hälsovådliga kemikalier och bidrar till en enorm miljöbelastning.
ProAd och influencers tar ställning
På ProAd har vi tillsammans med våra influencers, som Underbara Clara, Camilla Hamid, Ekotipset och Matinbum, valt att inte samarbeta med dropshippingaktörer som Temu och Shein. Detta beslut grundar sig i vår strävan efter en mer hållbar och transparent bransch där både influencers och deras publik kan känna förtroende för de varumärken som marknadsförs.
Influencers i framkant
Influencers spelar en central roll i att driva konsumtionsmönster. Att våra profiler tar ställning visar kraften i hållbara samarbeten:
Som influencer har jag ett ansvar att främja hållbara och etiska produkter. Detta beslut är ett steg i rätt riktning för en mer transparent och miljövänlig e-handel, säger Clara Lidström (UnderbaraClara).
Genom att ta avstånd från oetiska företag kan vi inspirera våra följare att göra medvetna val, betonar Camilla Hamid.
Att välja bort samarbeten med företag som inte kan garantera säkra och miljövänliga produkter är en självklarhet för mig. Vi måste värna om både konsumenternas hälsa och vår planet, säger Ellinor Sirén.
Jag har aldrig och kommer aldrig att handla på Temu eller Shein då det bara krävs en Google-sökning för att förstå att arbetsförhållandena för många av de som jobbar där är under all kritik. Vad jag har fått höra så är de flesta produkter av dålig kvalitet och sen ska vi inte tala om miljöpåverkan som blir av att beställa produkter från sådana hemsidor. Detta är anledningen till att jag aldrig kommer att göra ett samarbete med någon av dem, har Matinbum kommenterat.
Varför detta är viktigt
ProAd vill inspirera fler aktörer inom branschen att följa efter. Vi ser det som en möjlighet att driva på en positiv förändring inom influencer marketing och samtidigt pressa företag att höja sina standarder. Hållbara samarbeten handlar inte bara om etik – de bygger också förtroende mellan influencers, varumärken och konsumenter.
Som Magnus Noord, VD på ProAd, säger:
Det måste till en förändring. Vi tror att vårt initiativ kan sätta press på företag att höja sina standarder och inspirera till en tryggare och mer hållbar konsumtion.
Slutsats: Ett gemensamt ansvar
Dropshipping är en affärsmodell som lockar många, men vi på ProAd ser tydligt riskerna med dess bristande transparens och negativa miljöpåverkan. Vårt beslut att ta avstånd från oetiska dropshippingaktörer är inte bara ett ställningstagande för hållbarhet – det är också en signal om vilken riktning influencer marketing som bransch bör ta.
Genom att välja hållbara samarbeten och säga nej till aktörer som inte delar våra värderingar kan vi tillsammans skapa en mer medveten och hållbar framtid.
Du kan även läsa om detta på Resumé. Klicka här!