Varför vi på ProAd säger NEJ till dropshipping

En bild på en laptop där det står "Online Shopping" på skärmen. Framför laptopen är en mini kundvagn och minipåsar. En svart text täcker hela bilden som lyder: Varför vi på ProAd säger NEJ till dropshipping.

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

ProAd säger nej till dropshipping

I en influencerbransch som utvecklas i rekordfart har dropshipping blivit ett buzzword. Det är ett koncept som lockar med låga startkostnader och snabba vinster. Men vad gömmer sig bakom fasaden av glansiga produktbilder och lovande marginaler? Hos ProAd, som aktivt arbetar för en mer hållbar influencer marketing-bransch, har vi valt att sätta ner foten och säga nej till dropshippingbutiker som inte öppet redovisar sitt ursprung och sina produktionsvillkor.

Vad är dropshipping och varför är det problematiskt?

Dropshipping innebär att en återförsäljare säljer produkter utan att själv hålla något lager. Varorna skickas direkt från tillverkaren till kunden. Affärsmodellen ger möjlighet att snabbt sälja stora volymer, men dess baksidor är många.

Rapporter från organisationer som Kemikalieinspektionen och Greenpeace visar att dropshipping ofta är kopplat till ”ultra fast fashion”, en modell som bygger på extremt snabb tillverkning av billiga produkter under tveksamma arbetsförhållanden. Produkterna innehåller ofta hälsovådliga kemikalier och bidrar till en enorm miljöbelastning.

En bild uppifrån på 3 människor som pekar på en laptop.

ProAd och influencers tar ställning

På ProAd har vi tillsammans med våra influencers, som Underbara Clara, Camilla Hamid, Ekotipset och Matinbum, valt att inte samarbeta med dropshippingaktörer som Temu och Shein. Detta beslut grundar sig i vår strävan efter en mer hållbar och transparent bransch där både influencers och deras publik kan känna förtroende för de varumärken som marknadsförs.

Influencers i framkant

Influencers spelar en central roll i att driva konsumtionsmönster. Att våra profiler tar ställning visar kraften i hållbara samarbeten:

Som influencer har jag ett ansvar att främja hållbara och etiska produkter. Detta beslut är ett steg i rätt riktning för en mer transparent och miljövänlig e-handel, säger Clara Lidström (UnderbaraClara).

Genom att ta avstånd från oetiska företag kan vi inspirera våra följare att göra medvetna val, betonar Camilla Hamid.

Att välja bort samarbeten med företag som inte kan garantera säkra och miljövänliga produkter är en självklarhet för mig. Vi måste värna om både konsumenternas hälsa och vår planet, säger Ellinor Sirén.

Jag har aldrig och kommer aldrig att handla på Temu eller Shein då det bara krävs en Google-sökning för att förstå att arbetsförhållandena för många av de som jobbar där är under all kritik. Vad jag har fått höra så är de flesta produkter av dålig kvalitet och sen ska vi inte tala om miljöpåverkan som blir av att beställa produkter från sådana hemsidor. Detta är anledningen till att jag aldrig kommer att göra ett samarbete med någon av dem, har Matinbum kommenterat.

Varför detta är viktigt

ProAd vill inspirera fler aktörer inom branschen att följa efter. Vi ser det som en möjlighet att driva på en positiv förändring inom influencer marketing och samtidigt pressa företag att höja sina standarder. Hållbara samarbeten handlar inte bara om etik – de bygger också förtroende mellan influencers, varumärken och konsumenter.

Som Magnus Noord, VD på ProAd, säger:
Det måste till en förändring. Vi tror att vårt initiativ kan sätta press på företag att höja sina standarder och inspirera till en tryggare och mer hållbar konsumtion.

Slutsats: Ett gemensamt ansvar

Dropshipping är en affärsmodell som lockar många, men vi på ProAd ser tydligt riskerna med dess bristande transparens och negativa miljöpåverkan. Vårt beslut att ta avstånd från oetiska dropshippingaktörer är inte bara ett ställningstagande för hållbarhet – det är också en signal om vilken riktning influencer marketing som bransch bör ta.

Genom att välja hållbara samarbeten och säga nej till aktörer som inte delar våra värderingar kan vi tillsammans skapa en mer medveten och hållbar framtid.

Du kan även läsa om detta på Resumé. Klicka här!

Kontakt

Vill ni vet mer om hur vi jobbar? Kontakta oss via telefon📞 eller mejl så berättar vi mer.

Utforska mer

En beige bild där det står Trendspaning 2025 - Influencer Marketing med fyrverkerier runt om.
#ProAd News

Influencer marketing: Trender 2025

Influencer marketing: Trender 2025 2025 har startat igång med stormsteg där influencer marketing fortsätter att vara en lyckad strategi inom digital marknadsföring. Vi ser fler


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

En bild som visar en laptop där det står influencer.

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En bild som visar en laptop där det står influencer.