Att välja rätt digitala kanaler att marknadsföra sig via är ofta svårt. Det viktigaste att ha i åtanke är att du ska finnas där din målgrupp finns. Alternativen är många och det finns flera parametrar att överväga såsom SEO, kostnader och målgrupp.
Att influencer marketing är ett hett sätt att synas via har nog inte undgått någon. Mer hur man lägger upp en strategi för sin digitala marknadsföring och vilka kanaler som passar den kan vara desto svårare att förstå. Vi försöker att förenkla det hela för att du ska kunna göra enklare kanalval i framtiden.
1. Sätt mål för din marknadsföring i digitala kanaler
Det viktigaste vid alla typer av marknadsföring är att bestämma syftet med det redan innan. Det gäller såklart även när marknadsföringen sker via digitala kanaler.
Fundera över vad ni vill uppnå och formulera det tydligt. Det kan handla om olika typer av mål såsom kunskapsmål, attitydmål eller rena handlingsmål.
När ni har klart för er vad just ert mål är blir det enklare att bygga en digital kampanj för det, samt att utvärdera resultatet i efterhand.
Vill du veta hur du utvärderar resultat i olika kanaler? Läs vår artikel om mätning i olika kanaler här.
2. Välj din digitala kanal efter din målgrupp
För att inte slösa på er marknadsbudget är det väldigt viktigt att ha klart för sig vilka ni vill ska vara mottagare till budskapet ni framför, alltså vem är målgruppen?
Ta tillfället i akt att fundera på det och kanske till och med rita upp en persona som får förkroppsliga gruppen. Vilka är dem? Hur ser livssituationen ut? Vilka värderingar, intressen och attityder har de? Detta gör det enklare för er att förstå var er målgrupp befinner sig.
Att välja kanal utifrån målgrupp är otroligt viktigt. Syns ni inte för rätt personer så syns ni inte alls.
3. Välj rätt influencer
Visst är influencers ett bra och effektivt sätt att synas på, men det gäller bara om du väljer rätt. Bara för att en influencer har många följare behöver det inte betyda att du får ut en bra effekt av din marknadsföring därigenom.
Du bör istället se utifrån vilka följare personen har. De som kallas för micro-influencers (som har mellan 10,000 och 100,000 följare) eller nano-influencers (de med mindre än 10,000 följare) har ofta en mer personlig relation med sina följare.
Det gör att deras samarbeten blir mer nischade och framstår som mer genuina. Att det dessutom är betydligt billigare än att samarbeta med en större influencer är bara en bonus!
Om du har fler frågor eller bara vill veta mer om digitala kanaler för marknadsföring, hör av dig till oss på ProAd så svarar vi på dina frågor!