Du som är lite insatt i digital marknadsföring vet att inom det området jobbar man gärna med termer och förkortningar – Därför har vi samlat termer inom Programmatisk annonsering här!
Termer programmatisk annonsering
I en tidigare artikel gick vi igenom vad programmatisk annonsering är. För att förenkla din resa mot att förstå ämnet mer, förklarar vi här vanliga termer och förkortningar som du med största sannolikhet kommer att stöta på om du ska utforska programmatisk annonsering.
- AdExchange – En digital marknadsplats som möjliggör handel av annonsvisningar.
- Data Management Platform DMP – DMP är en mjukvara som samlar och organiserar data. Detta för att hjälpa marknadsförare att nå bättre resultat då DMP:n kan styra mot olika målgrupper.
- Deal ID – En kod du som köpare får för att kunna köpa annonsplats. Man kan säga att det är som en slags inbjudan från annonsplatsägaren till köparen. Koden innehåller kriterier som pris, placering och datastyrningar.
- Demand Side Platform DSP – DSP är en mjukvara som används för att köpa annonser, den används av företag och företagens mediebyråer som som hjälper dem med köpen av annonserna. Mjukvaran kallas ofta för “demand-slide” av dess användare.
- Floor Price – Det lägsta priset en annonsör är villig att sälja annonsplats för.
- Programmatic Buying/Selling – Den automatiserade handeln av displayannonsering och teknologin som möjliggör den.
- Real Time Bidding RTB – Live-auktion av annonsplatser.
- Supply Side Platform, Sell Side Platform eller Supply Side SSP – En SSP är ett program till för den som säljer annonsplatser. Programmet gör det möjligt att sälj görs automatiskt. Som namnet säger “supply”, har SSP lager med annonsytor.
- Trading Desk – Man kan säga att en Trading Desk är som en slags mäklare mellan köparen och säljaren. Det är ett externt företag eller byrå som kopplar upp sig till köparens och säljarens plattformar och hjälper till med köpet av annonsplats.