Visningar är centrala inom influencer marketing. Det går inte att komma ifrån. Delvis används det som ett KPI men också som grund för prissättningen i många fall. Men sanningen är att visningar inte alltid är helt enkelt att förhålla sig till.
Den största anledningen till att visningar blivit så centralt på influencer plattformar har såklart med dess betydelse för prissättningen att göra. Det har alltid varit ett praktiskt index att ta till som får vara talande för vilken mängd exponering en kampanj får. 1 visning = xx kronor. Så brukar det ju se ut.
Men olika plattformar har olika rutiner på hur man faktiskt mäter en visning vilket kan vara bra för dig som annonsör att veta innan du ger dig in i ett avtal. Här går vi igenom hur rutinerna ser ut för olika plattformar.
Visningar på olika Influencer plattformar - Sociala medier
YouTube
Vi får, för att kunna jämföra olika kanaler, utgå ifrån visningar på ett videoklipp. När det kommer till just YouTube så är det hela lite svårare. De är nämligen inte helt transparenta med vad som utgör en hel visning.
De själva hävdar att anledningen till detta är för att förhindra fusk och falsk visningsstatistik. Om du har ett YouTube-konto kan du själv få fram siffror på hur länge tittare stannar kvar vid ditt klipp och så vidare.
YouTube säger själva att det när det kommer till annonsvideos så utgörs en visning av att någon antingen tittar på en hel video mellan 11-30 sekunder, tittar i 30 sekunder på en video som är över 30 sekunder lång eller interagerar med videon.
Facebook och Instagram
Vi klumpar ihop de här plattformarna eftersom Facebook äger Instagram och på grund av att de faktiskt mäter visningar likadant. För de här plattformarna räknas 3 sekunder och uppåt som en visning. Trots att scrollandet sker snabbare och snabbare och 3 sekunder faktiskt är tillräckligt för att intryck så är det ganska kort tid för en video på till exempel 30 sekunder.
Däremot är Facebook och Instagram direkt helt transparenta med visningsantalet på olika klipp vilket därmed har både för- och nackdelar. Till exempel förenklar det visningsfusk.
Snapchat
På Snapchat skiljer sig hur man mäter en visning från de andra plattformarna. En öppning av en “story” på Snapchat räknas som en visning. Du kan sedan via Snapchats “insikter” se hur länge dina klipp ses. Men statistiken på antalet visningar baseras endast på hur många gånger ditt klipp öppnats.
Även denna statistik kan upplevas något missvisande ibland då man kan trycka bort ett klipp sekunden efter man öppnat det.
Det kan alltså vara positivt att syna plattformarna du ska använda för dina kampanjer en extra gång. Tar de betalt per visning är det viktigt att veta vad en visning faktiskt innebär för de då. Hör av dig till oss på Proad om du har fler frågor kring plattformar och prissättning.