Att skapa buzz med hjälp av olika events börjar bli ett klassiskt grepp inom marknadsföring. Men sanningen är att det inte är speciellt lätt att lyckas med. Dessvärre är det relativt vanligt när det kommer till olika flugor och trender inom marknadsföring. Alla vill göra, men ingen vet hur. En lösning på ditt problem kan vara att skapa ett event med en influencer.
Genom att använda sig av en influencer när du ska skapa ett evenemang i marknadsföringssyfte kan du nå rätt målgrupp med en otrolig precision. Influencern kommer att kunna hjälpa dig med just de utmaningar som brukar fälla de flesta. Vi pratar till exempel om att nå rätt målgrupp och framförallt att få dem att dyka upp. Rätt influencer på rätt event har en dragningsförmåga som ytterst få företag kan lyckas med själva.
Förvalta och ta vara på kunskapen hos din influencer
Inför ett event bestäms och utvecklas i de flesta fall ett koncept. Det konceptet blir talande för hela utförandet av evenemanget. För att komma så nära din målgrupp som möjligt och uppnå ett så bra resultat som möjligt är det en god idé att blanda in influencern i konceptutvecklingen. Influencern känner sin följarskara och kommer att ha värdefulla insikter i hur eventet bör planeras och utföras.
Låt influencern bjuda in sina följare
När planerandet kring potentiella inbjudningar sker tillåt influencern att bjuda in sin följarskara. Handlar det om ett evenemang som kommer att kosta pengar kan det vara fördelaktigt att låta influencern bjuda in sina följare till ett rabatterat pris. Detta säger troligtvis sig själv men vi säger det ändå, för säkerhets skull; om du ska använda en influencer, använd en som är nischad mot din publik. Som exempelvis matinfluencern Jennys Warsén som driver Jennysmatblogg.nu och Joel Kumlin, som går under namnet Orb, och är en nishad influencer inom gaming/tech. Att bara tillsätta en influencer för att den är välkänd har ingen effekt för din affär om inte hens följare tillhör din målgrupp.
Arbeta aktivt med potentiell exponering på ett event med en influencer
Skillnaden mellan att skapa events tillsammans med en influencer och till exempel ett samarbete där du köper poster är potentialen för större exponering. Din influencer bjuder in sina följare och potentiellt även andra influencer-vänner (som är mer benägna att dyka upp om en vän står bakom eventet). Potentialen för att alla dessa gäster postar saker från eventet är stor och det är exponering du inte betalat för. Å andra sidan finns risken såklart för att inga poster läggs upp och du får den exponeringen som gästerna innebär. Du ökar dina chanser genom att kita eventet på ett bildvänligt sätt.
Akta dig för att översälja
Låt din influencer stå i centrum av eventet och om produkten ska säljas på plats låt det ske i synergi med influencern. Att “kränga” för mycket kommer att ha en negativ effekt på ditt varumärke och evenemanget kan göra mer skada än nytta för din försäljning.
A och O för att lyckas med all typ av influencer marketing kokas ned i att samarbeta med rätt influencer. Vi förstår att det inte alltid är helt lätt att förstå vad rätt influencer innebär. Så, har du frågor kan du kontakta oss så guidar vi dig.