Maurice Hill – YouTubern bakom gamingprofilen L22 [Intervju]

Maurice Hill L22 influencer sverige gaming

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Maurice Hill driver en av Sveriges största gamingkanaler på YouTube – där han är mer känd som L22. Genom att sätta tittarna i fokus och hålla koll på de senaste trenderna har Maurice med sin populära kanal hundratusentals visningar varje månad. Efter att ha arbetat i många år med att bygga upp en stark profil och stor följarskara på kanalen ser han på framtiden med delvis nya planer. 

Maurice är Stockholmskillen som tog flyttlasset till Dalarna och Avesta för att satsa stenhårt på YouTube-kanalen. Nu är han tillbaka i Stockholm med en stor skara följare på kanalen och har hunnit fylla 23 år. Det är snart fem år sedan han slog igenom på världens största videoplattform – och nu är livet lite annorlunda. 

– Jag har hållit på med YouTube sedan 2014 och fick mitt riktiga genombrott 2016, och det var då som SVT bjöd in mig till deras program Morgonshowen. Fram tills då var jag anonym och hade varken gått ut med mitt namn eller ansikte. Sedan dess har det gått uppåt, det är en helt annan grej att inte vara anonym. 

Maurice är Stockholmskillen som tog flyttlasset till Dalarna och Avesta för att satsa stenhårt på YouTube-kanalen. Nu är han tillbaka i Stockholm med en stor skara följare på kanalen och har hunnit fylla 23 år. Det är snart fem år sedan han slog igenom på världens största videoplattform – och nu är livet lite annorlunda. 

– Jag har hållit på med YouTube sedan 2014 och fick mitt riktiga genombrott 2016, och det var då som SVT bjöd in mig till deras program Morgonshowen. Fram tills då var jag anonym och hade varken gått ut med mitt namn eller ansikte. Sedan dess har det gått uppåt, det är en helt annan grej att inte vara anonym. 

Faktaruta

Namn: Maurice Hill

Ålder: 23 år

Bor: Stockholm

Gör: Driver YouTube-kanalen L22 med fokus på gaming och YouTube-vloggen Maurice Hill.

L22 - Hårt arbete och ihärdighet är nyckeln till att lyckas 

2017 startade Maurice sitt eget företag och i dag tar kanalen det mesta av hans tid. Tack vare hårt arbete har Maurice byggt upp ett varumärke med fler än 230 000 prenumeranter på YouTube och över 70 000 följare på Instagram. Han tror sig veta hemligheten bakom den stora räckvidden och det höga följarantalet. 

– Jag är väldigt konsekvent, nu har jag laddat upp videos varje dag i sex år och det ger resultat. Jag följer med i trenderna och sätter tittarna först. Samtidigt är det här mitt intresse och så länge jag tycker att det är kul så kör jag på det, berättar Maurice. 

Covid-19 har varit en berg-och-dalbana 

Personligen skapade pandemin en del oro för Maurice, till en början. Det var främst ovissheten som var jobbig. Även kanalen tog inledningsvis en smäll i form av mindre reklamintäkter. Samtidigt har människor fått mer tid i hemmet och har bytt ut sociala kontakter mot digitalt surfande, vilket har gynnat hans kanal men även andra stora profiler på YouTube, som är världens näst största sökmotor. 

– YouTube som är den stora inkomstkällan köper in reklam i förväg och företag stryper reklam det första de gör när det går dåligt. Så det innebar en rak kurva ner för mig. Men ganska snabbt gick det spikrakt upp igen. Nu har människor varit hemma mycket så jag har börjat göra mer content och fler videos.

Mer fokus på att skapa videos

Skapa och publicera videos varje dag kräver ett stort fokus för de som jobbar med YouTube. Det finns ständigt ett kreativt krav med att komma på nya idéer till videos, eftersom tittare gärna vill ha en variation av innehåll. Videos ska sedan spelas in och efter det klippas. Ofta är det en process som tar mycket tid, även om själva videon inte är särskilt lång. 

I sina videos pratar Maurice ibland om dagsaktuella gaminghändelser och han testar ofta de senaste spelen, vilket gör att han också måste hålla sig uppdaterad om allt som händer i gamingvärlden. Det blir därför inte mycket arbetstid över till annat. 

Maurice berättar om fördelarna att kunna ta hjälp av ProAd för att kunna fokusera mer på det han gillar att göra – videos. Genom att samarbeta med någon som sköter all kontakt med kunder och partners kan Maurice hela tiden jobba med att komma på nya idéer och spetsa det innehåll han gör. Utan att behöva ägna någon större tid åt det som sker bakom kameran. 

– Det är skönt att de hanterar allt i den inledande delen av ett samarbete. De sköter all kontakt, möten och de extrasakerna runtomkring som tar tid. Jag blir inkopplad längre in i processen och dyker upp när det behövs. Det är schysst och smidigt – väldigt rakt på sak utan några konstigheter.

Framtidsutsikterna ser delvis lite annorlunda ut

Den ständigt innehållsskapande Maurice Hill – L22 – har nya framtidsplaner i kikaren. Även om han kommer att fortsätta med kanalen L22 så finns det annat som också lockar honom mycket. Hans stora intressen utöver tv-spel är bilar och sköna promenader. 

– I framtiden ska jag fokusera mer på den andra kanalen som jag driver – Maurice Hill. Så det blir mycket med att testa på och driva en livsstilskanal. Jag vill också komma ut mer i naturen. Jag märkte det förra året, att två videos per dag på kanalen tog all tid. I framtiden vill jag promenera mer i den friska luften och satsa på den andra kanalen. 

Om Maurice själv skulle få välja ett roligt samarbete för framtiden så är det faktiskt inte de största gamingprofilerna i världen som skulle få besöka kanalen. Det finns andra saker och människor som också lockar den nyfikne Maurice. 

– Jag hade gärna gjort ett samarbete med något bilföretag över två veckor och få göra innehåll tillsammans med dem. Alternativt hade det varit kul att spela online tillsammans med Zlatan. Egentligen skulle det kunna vara vad som helst med honom, han verkar vara en oförutsägbar snubbe så man vet inte hur en sån dag skulle sluta.

Vi säger tack till Maurice och önskar honom stort lycka till i framtiden med sina kanaler inom gaming och livsstil. 

Vill du veta mer om gaming och influencers?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att utforska ditt företags möjligheter. 

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!