I N F L U E N C E R   M A R K E T I N G

Varför influencer marketing?

Idag är det extra viktigt för företag att skapa varumärkeskännedom och marknadsföringsmaterial som engagerar och lockar kunder, speciellt i dagens detaljhandel och e-handels utrymme blir det extra viktigt för att inte falla bort i bruset som finns online. Ett sätt att göra detta är influencer marketing.

Att samarbete med influencers är ett bra sätt att få ut information på ett snabbt och enkelt sätt när det till exempel gäller kampanjer som handlar om att införa ett nytt varumärke, omdirigering av en gammal produkt, information om försäljning eller spridning av rabattkoder eller erbjudanden. I jämförelse med mer traditionell reklam- och PR-aktivitet genererar ett samarbete med en influencer bra valuta för pengarna framförallt när syftet är att nå en viss målgrupp. Influencers genererar försäljning och det är en av anledningarna till att så många företag vill använda sig av deras kanaler för sin marknadsföring. Influencers är en betrodd röst och det visar sig att konsumenter litar mer på deras ord än på varumärket i sig. Det är därför ett framgångsrecept att samarbeta med en influencer för att kommunicera ditt varumärkesbudskap istället för att använda traditionell annonsering. Det finns en anledning till att de kallas för influensers, 84 % av konsumenterna gör sina inköp efter att ha läst om produkten eller tjänsten på en hemsida eller blogg.

Hur går influencer marketing till?

Det är enkelt, vi hjälper dig att hitta rätt influencer sen skapar Influencern högkvalitativt och engagerande innehåll i sina kanaler. Detta är bra för ditt varumärke eftersom influencers kan, och ofta gör, användargenererat innehåll om ett varumärke som sedan kan användas på dina egna plattformar. Influencers arbetar uteslutande i digitala kanaler och har utvecklat en förmåga att kommunicera på sätt som gör att deras följare känner engagemang för ett varumärkes vision och budskap. Influencern sköter kommunikationen åt dig för att bygga ett förhållande mellan ditt varumärke och sina följare. På så sätt behöver du inte själv berätta om hur bra din produkt eller tjänst är. Försäljningsgenereringen börjar i samma stund som influencern talar eller skriver om din produkt eller tjänst. Slutresultatet styrs av kampanjens längd och vilken slags kanal som används. Det är dock viktigt att komma ihåg att du inte äger innehållet vid samarbete med influencers och kan därför inte användas, delas, redigeras eller publiceras utan tillstånd och godkännande av influencern.

Utfallet av Influencer marketing samarbete?

Utöver redan presenterade fördelar genererar ett samarbete med influencers ökad trafik till dina plattformar som är viktigt eftersom det visar att konsumenterna flyttar med genom försäljningsstegen och engagerar sig i varumärket. En ökad trafik till plattformen skapar även större möjligheter att konvertera fler leads. Om du tänker på leads som dina potentiella kunder så är ett samarbete med en influencer avgörande för att lyckas konvertera dessa. När en konsument uppmärksammar en produkt på influencers plattform är det lättare att konvertera denna till en betalande kund. Andra fördelar med Influencer marketing är att det inte bara driver trafik till din webbplats, webbutik eller sociala medier utan hjälper även till att förbättra SEO, Search Engine Optimisation, och backlink.

 

Varför influencer marketing?

Idag är det extra viktigt för företag att skapa varumärkeskännedom och marknadsföringsmaterial som engagerar och lockar kunder, speciellt i dagens detaljhandel och e-handels utrymme blir det extra viktigt för att inte falla bort i bruset som finns online. Ett sätt att göra detta är influencer marketing.

Att samarbete med influencers är ett bra sätt att få ut information på ett snabbt och enkelt sätt när det till exempel gäller kampanjer som handlar om att införa ett nytt varumärke, omdirigering av en gammal produkt, information om försäljning eller spridning av rabattkoder eller erbjudanden. I jämförelse med mer traditionell reklam- och PR-aktivitet genererar ett samarbete med en influencer bra valuta för pengarna framförallt när syftet är att nå en viss målgrupp. Influencers genererar försäljning och det är en av anledningarna till att så många företag vill använda sig av deras kanaler för sin marknadsföring.

Influencers är en betrodd röst och det visar sig att konsumenter litar mer på deras ord än på varumärket i sig. Det är därför ett framgångsrecept att samarbeta med en influencer för att kommunicera ditt varumärkesbudskap istället för att använda traditionell annonsering. Det finns en anledning till att de kallas för influensers, 84 % av konsumenterna gör sina inköp efter att ha läst om produkten eller tjänsten på en hemsida eller blogg.

Hur går influencer marketing till?

Det är enkelt, vi hjälper dig att hitta rätt influencer sen skapar Influencern högkvalitativt och engagerande innehåll i sina kanaler. Detta är bra för ditt varumärke eftersom influencers kan, och ofta gör, användargenererat innehåll om ett varumärke som sedan kan användas på dina egna plattformar. Influencers arbetar uteslutande i digitala kanaler och har utvecklat en förmåga att kommunicera på sätt som gör att deras följare känner engagemang för ett varumärkes vision och budskap. Influencern sköter kommunikationen åt dig för att bygga ett förhållande mellan ditt varumärke och sina följare. På så sätt behöver du inte själv berätta om hur bra din produkt eller tjänst är. Försäljningsgenereringen börjar i samma stund som influencern talar eller skriver om din produkt eller tjänst. Slutresultatet styrs av kampanjens längd och vilken slags kanal som används. Det är dock viktigt att komma ihåg att du inte äger innehållet vid samarbete med influencers och kan därför inte användas, delas, redigeras eller publiceras utan tillstånd och godkännande av influencern.

Utfallet av Influencer marketing samarbete?

Utöver ovanstående fördelar genererar ett samarbete med influencers ökad trafik till dina plattformar som är viktigt eftersom det visar att konsumenterna flyttar med genom försäljningsstegen och engagerar sig i varumärket. En ökad trafik till plattformen skapar även större möjligheter att konvertera fler leads. Om du tänker på leads som dina potentiella kunder så är ett samarbete med en influencer avgörande för att lyckas konvertera dessa. När en konsument uppmärksammar en produkt på influencers plattform är det lättare att konvertera denna till en betalande kund. Andra fördelar med Influencer marketing är att det inte bara driver trafik till din webbplats, webbutik eller sociala medier utan hjälper även till att förbättra SEO, Search Engine Optimisation, och backlink.